Hvordan kan Svinesund bli bedre?

Vi vil gjerne høre din mening om utvikling av området rundt den gamle Svinesundsbroen. Her kan du gi dine innspill!

Svinesund er den viktigste grenseovergangen mellom Norge og Sverige, og nå jobber Svinesundskomiteen, Halden kommune og Strömstad kommune med å gjennomgå mulighetene for utvikling av området.

Det er nå mulig for publikum å kommentere hvordan utviklingen av området ved den gamle Svinesundsbroen bør være. Klikk på lenken nedenfor for å komme til Halden kommunes nettside for medvirkning hvor du kan legge igjen tankene og ideene dine om den gamle Svinesundsbroen. Ideene som kommer inn, vil være med på å forme det pågående arbeidet.

Si din mening om Svinesunds framtid her!

Fakta om arbeidet

Arbeidet i 2022 vil bli utført innenfor rammen av en mulighetsstudie som er finansiert av Interreg Sverige-Norge, Västra Götaland-regionen og Fyrbodal Municipal Association. I det foreløpige studiet ønsker de å involvere boligeiere og virksomheter i området for å utvikle stedet, og i neste trinn utarbeide en felles visjon for området.

Området rundt den gamle Svinesundsbroen er en uslipt diamant, med store natur- og kulturelle verdier på både svensk og norsk side. Det foreløpige studieprosjektet om Svinesundsbroen undersøker forholdene, hindringene og potensialet for å tiltrekke seg en bærekraftig forretningsinstitusjon/investering innen besøksnæringen. Det langsiktige målet er å skape et internasjonalt attraktivt turistmål som tilgjengeliggjør Svinesundsbroen og områdets natur og kulturelle verdier for besøkende og innbyggere. Dette betyr økt konkurranseevne og forretningsmuligheter i nærheten av den gamle Svinesundsbroen.

Se pressemelding fra april 2022: Vil utvikle Svinesund