Mer demensvennlig Halden

Vi lever lenger, og stadig flere av oss får demens. I dag undertegnet ordføreren avtalen som skal gjøre Halden til en mer demensvennlig kommune.

– En demensvennlig kommune er god til å inkludere både personer med demens og deres pårørende, slik at det blir enklere og tryggere for demente å mestre hverdagslige aktiviteter, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

I dag var hun i Halden for å inngå en forpliktende avtale med kommunen. Målet er en bedre hverdag og dermed høyere livskvalitet for demente i Halden.

Kunnskap er viktig

Mange med demens opplever isolasjon og ensomhet fordi samfunnet rundt ikke er tilstrekkelig tilrettelagt. Med ganske enkle tiltak vil de ha muligheter til å være mer aktive og selvhjulpne. Et viktig stikkord er kunnskap.

– Nasjonalforeningen for folkehelsen ønsker at både offentlig og privat ansatte skal få opplæring i hvordan de best mulig kan møte mennesker med demens, sier Gerhardsen. Når omgivelsene får mer kunnskap om sykdommen, kan de demente bli bedre inkludert og delta i hverdagsaktiviteter, som å handle, bruke offentlig transport, delta i kulturaktiviteter og lignende.

Kommunen skal nå opprette en arbeidsgruppe for rekruttering og opplæring. Nasjonalforeningen for folkehelsen tilbyr kursmateriell og opplæring som kan brukes i dette arbeidet.

Trygghet og støtte

– Det er viktig å vite hvordan vi skal møte folk med demens. Flertallet av dem med demens bor hjemme. For dem er det viktig å kunne delta i samfunnet. For oss andre er det viktig å vite hvordan vi kan bidra til å gjøre hverdagen tryggere for dem, sier Gerhardsen.

Et hverdagslig eksempel er en taxisjåfør som blir værende til nøkkelen er funnet og ytterdøra er låst opp. Noen som ser at vinterskoene og ikke tøflene er på en vinterdag. Eller at en som glemmer å betale i kassa får hjelp, i stedet for å bli mistenkeliggjort.

Opptatt av informasjon

Gerd-Berit Odberg fra Nasjonalforeningens pårørendeforening  i Halden er glad for det nye samarbeidet.
– De som får en demensdiagnose har lett for å gjemme seg. Vi er veldig opptatt av informasjon, forteller hun.
Hvordan kjenne igjen diagnosen, og hvordan møte det som kommer? Dette er viktige spørsmål både for den som blir syk, for pårørende og for samfunnet. Folk skal bo lengst mulig hjemme og ha best mulig hverdager.

Bedre for alle

Et demensvennlig samfunn er et samfunn som finner gode løsninger for demente.
– Jeg tror det er et bedre samfunn å leve i for alle. Vi kan bidra til at personer med demens blir mer selvhjulpne og kan leve aktive liv lengst mulig. At de opplever hverdagen som trygg, selv med en demensdiagnose. Denne saken brenner jeg for, og det har jeg alltid gjort, sier ordfører Anne Kari Holm.

I dag har over 100 000 mennesker i Norge demens. Trolig er tallet doblet om mindre enn 20 år.

Bilde av Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, ordfører Anne-Kari Holm og Gerd-Berit Odberg fra Demensforeningens pårørendeforening  i Halden. - Klikk for stort bildeMina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, ordfører Anne-Kari Holm og Gerd-Berit Odberg fra Demensforeningens pårørendeforening i Halden. Lisa Gustavsen