Nå har et allerede godt fungerende samarbeid blitt formalisert

Halden Sanitetsforening og ordfører Anne-Kari Holm signerte tirsdag en samarbeidsavtale om omsorgsberedskap.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Sanitetsforeningen har bistått med mange frivillige under koronapandemien. De har vært en ressurser innenfor vaksinering og testing i hele perioden. Men de er også klare for å gjøre mye mer.

- Våre frivillige ønsker å være et verdifullt supplement til lokalt beredskapsarbeid og vi kan hjelpe til ved leteaksjoner, brann, evakuering, krisehåndtering, pandemier og lignende. Sanitetsforeningen kan også bistå med hus, mat og omsorg, forklarer Inger Lund Olsen, representant for styret i foreningen.

Bilde av representanter fra Sanitetsforeningen og kommunen - Klikk for stort bilde Aase Marie Lund Evensen

Sammen med Marianne Dahl-Nielsen og Liv Stanghelle møtte de tirsdag ordfører og kommunedirektør for å signere avtalen som setter samarbeidet i mer formelle former.

- Det er godt at dere ønsker å være med på å styrke beredskapen i Halden. Vi trenger frivillige krefter som kan være med å mobilisere under spesielle situasjoner. Det har vi sett nå under pandemien, sa ordfører Anne-Kari Holm da hun ønsket velkommen.

Kommunedirektør Roar Vevelstad sa seg enig.
- Vi er kjempeglade for den innsatsen og jobben dere har gjort, og fortsatt gjør på vaksinesenteret. Det er et solid bidrag til fellesskapet.

Omsorgsberedskap

Halden Sanitetsforeningen har 140 medlemmer. 33 av de har nå meldt seg klare til å være med i omsorgsberedskapsarbeidet. Etter oppfordring fra kommuneoverlegen har de også en representant med i kommunens psykososiale kriseteam.

- Vi er til for andre, sier Inger Lund Olsen. Hun forteller at Sanitetsforeningens omsorgsberedskap står til disposisjon ved alle mulige forskjellig hendelser.

- Eksempler på det vi kan bistå med er variert, vi kan smøre og levere mat til brannfolk under skogbranner, være en hånd å holde i eller tilby samtaler. Det vi trenger nå er å se mulighetene sammen med kommunen, bruke oppstartstiden til å få alt det praktiske på plass og drive med opplæring og øvelser, forklarer hun.

Kommune har fra før en samarbeidsavtale med Halden Røde kors om bistand ved ekstraordinære hendelser. For å ytterligere forsterke beredskapen ønsker kommunen en tilsvarende avtale med Halden sanitetsforening velkommen.

Anne-Kari Holm, Marianne Dahl-Nielsen, Inger Olsen, Liv  Stanghelle og Roar Vevelstad.jpg - Klikk for stort bildeOrdfører Anne-Kari Holm, Marianne Dahl-Nielsen, Inger Lund Olsen og Liv Stanghelle fra Sanitetsforeningen og kommunedirektør Roar Vevelstad Aase Marie Lund Evensen