Overskudd for Halden kommune

Foreløpig regnskap for Halden kommune i 2022 viser et overskudd på 7 millioner kroner. Økte skatteinntekter på slutten av året bidrar til å sikre et positivt driftsresultat

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Regnskapet for VA-området (vann og avløp) viser et underskudd på 26 millioner kroner. Underskuddet skyldes høyere rentekostnader og høyere strømutgifter enn budsjettert.

- VA-området er et selvkostområde. Det betyr at utgifter skal dekkes av gebyrinntekter. Når så ikke skjer oppstår et underskudd som er midlertidig dekket inn av kommunens driftsresultat. Et VA-område i balanse ville gitt kommunen et overskudd på 33 millioner kroner i 2022, sier økonomisjef Pål Granholmen.

kommunedirektør Roar Vevelstad sittende ved skrivebordet med penn i hånden og et ark på bordet. - Klikk for stort bildeKommunedirektør Roar Vevelstad Stein Johnsen / Halden kommune

Alle kommunens tjenesteområder har hatt et høyt aktivitetsnivå i 2022. Kostnadene til drift av kommunens tjenestetilbud er vesentlig høyere enn budsjettert, noe som også har vært rapportert gjennom året. Kommunens merinntekter utgjør 80 millioner kroner.

I vesentlig grad brukes merinntektene på 80 millioner kroner til å sikre tjenesteproduksjonen gjennom året. 7 millioner kroner foreslås avsatt til disposisjonsfond, som da utgjør samlet 246 millioner kroner ved utgangen av året. Fondet utgjør 8% av kommunens driftsinntekter, noe som har vært kommunens målsetting.

- Presset og etterspørselen etter kommunale tjenester er stort. Fremtidige endringer i alderssammensetning og tjenestebehov vil utfordre driftsbalansen ytterligere. Vi må derfor få bedre kontroll på utgiftssiden, fortsette å fokusere på å endre arbeidsprosesser og med det få mer tjenester igjen for hver krone som brukes, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.