Påminnelse om vanningsrestriksjon - vurderer totalt vanningsforbud

Halden kommune minner om restriksjoner på hagevanning innført fra 15. mai. Forbruket er stort, og vann og avløp melder at Kornsjø og Prestebakke allerede er påvirket.

Nå har vannforbruket nådd et såpass nivå at forvaltningen for vann og avløp melder om vanskeligheter å opprettholde vannkvaliteten ved Kornsjø og Prestebakke. Hvis vannforbruket i Halden fortsetter å stige vil kvaliteten på vannet forverres, og det vil bli nødvendig å senke vanntrykket i flere områder.

En veletablert gressplen klarer seg

Det er ikke krise for en gressplen å bli brun. Når regnet kommer, kommer også plenen tilbake til sine vanlige farger. De som planlegger å legge ny plen bør vente med dette.

Kan gi bøter

Det vil bli hyppige kontroller for å overvåke at forbudet blir respektert. Hvis du blir tatt for brudd på forskriftene, vil du få en advarsel. Respekterer du fortsatt ikke forbudet, vil det vanke et tilleggsgebyr på 1.000 kroner.

Dispensasjon

OBS! Det er en tidsbegrensning på 5 uker. Det vil si at unntaket fra restriksjonene kun gjelder i fem uker fra da du fikk klarsignal om at du kan vanne med spreder eller ubetjent vannslange.

Send søknad om dispensasjon:
E-post til postmottak@halden.kommune.no
eller med post til Halden kommune, Postboks 150, 1751 Halden