Pandemien har forsinket brannforebyggingen

Har du savnet feieren? Brannforebygging og -tilsyn har fått et etterslep under pandemien.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

De aller fleste piper feies fra taket, og her er de i rute - og vel så det. Feiing fra innendørs luke og branntilsyn derimot, er blitt noe forsinket de siste to årene.

Pipene feies hvert år, hvert annet år, eller hvert fjerde år, alt etter behov. Et besøk av feieren innebærer vanligvis feiing av pipeløp, kanaler, og røykrør, samt fjerning av sot. Ofte må soten fjernes fra sotluka i bunnen av pipa, og det er noe feieren tilbyr seg å gjøre.

– Men under pandemien har vi oftest ikke gått inn til folk, og sot fra feiinga blir derfor liggende til neste gang feieren kommer. Under normale forhold er det helt ufarlig, sier Christian Herland i Boligseksjonen i Halden kommune.

– Hvis vi ser at det er større mengder sot eller bek i pipa tar vi alltid kontakt, slik at vi eller huseier får fjernet det, forteller han.

Feiing innenfra forsinket

Noen boliger feies fra feieluke, gjerne på loftet.

– For å få feiet disse pipene må vi jo gå inn til folk, og det har vi som sagt ikke gjort under pandemien. Men vi har selvsagt gjort en vurdering og feiet fra feieluke der feiebehovet vanligvis er stort, eller det har vært behov for feiing på grunn av beksot eller risiko for brann, forklarer Herland.

Etterslep på branntilsyn

Boligseksjonen fører også tilsyn med fyringsanlegg. Det vil si at alle som har et ildsted og ei pipe, får besøk av brannforebygger minimum hvert fjerde år. Også dette er innendørs besøk.
– Pandemien er grunnen til at vi nå har et etterslep på tilsyn også, forteller Herland.

Han vet ikke helt når driften blir som normalt igjen.
– Men vi jobber på spreng og håper og tror at vi tar igjen forsinkelsene relativt raskt, sier Herland.

To feiere står foran en bil - Klikk for stort bilde– Pandemien har gitt oss forsinkelser på oppgaver vi må gjøre inne hos folk, sier Christian Herland i boligseksjonen i Halden kommune (til høyre), på bildet sammen med kollega Ole-Willy Røstadli. Lisa Gustavsen