Slik kan du hjelpe flyktninger

Har du en bolig du vil leie ut til flyktninger? Kan du russisk eller ukrainsk og vil hjelpe med oversettelser? Da bør du registrere deg her.

I forbindelse med krigen i Ukraina vil det komme mange flyktninger til Norge. Halden kommune har dialog med nasjonale myndigheter for å sikre at vi tar vår del av ansvaret for at flyktningene får et så godt møte med Norge som mulig. Noe av det som nå gjøres er at NAV Halden Aremark jobber med å få oversikt over boliger og språkressurser som er tilgjengelig i Halden.

- Halden får nå flere nye innbyggere som har vært utsatt for sterke påkjenninger, i en uvirkelig tid. De skal vi ta vel i mot, vise hjerterom og bistå til å få et godt liv i Halden. Jeg oppfordrer alle som har mulighet til å skaffe en bolig til en flyktning eller en familie, til å registrere sin interesse. Har du språkkunnskaper i ukrainsk eller russisk, setter vi også stor pris på om du kan bidra med tolkeoppdrag. NAV koordinerer bosettingsarbeidet, og jeg vil samtidig få takke alle de gode kollegaene våre i Halden kommune, som nå stiller opp og gjør en ekstraordinær innsats. Sammen skal vi møte flyktningene med respekt og åpenhet, sier leder for NAV Halden Aremark Jon-Harald Thorsås.

Har du spørsmål

Har du spørsmål rundt boliger, kontakt, bistand, frivillighet, eller noe annet?
Da kan du ringe vår svartjeneste om Ukraina-situasjonen på tlf: 400 37 737
Telefontid:  Kl. 9.00 – 15.00

Halden kommune har laget to elektroniske skjemaer for at det skal være enkelt å registrere om man kan bidra med bolig eller språkkunnskaper.

Har du bolig til leie?

Flyktningene som kommer vil alle ha behov for et sted å bo. Dersom du har en bolig du ønsker å leie ut til flyktningene, kan du registrere boligen i skjemaet her:

Jeg har en bolig jeg gjerne leier ut til en flyktning.

Kan du ukrainsk eller russisk?

Vi kommer til å trenge hjelp med språket når flyktningene kommer til Halden. Derfor ber vi nå om at du som kan oversette fra norsk til ukrainsk eller russisk, gir oss beskjed. Du trenger ikke være sertifisert tolk for å kunne hjelpe i denne situasjonen. Er du villig til å hjelpe med språket, kan du registrere deg i skjemaet her:

Jeg kan hjelpe med ukrainsk eller russisk

Begge disse skjemaene er foreløpige kartlegginger. Vi vet ikke med sikkerhet nå hva behovet blir, men om du registrerer deg kan vi ta kontakt ved behov. Da er vi bedre forberedt til å hjelpe flyktningene raskt når de kommer til Halden.

For mer informasjon om Ukraina-krisen og beredskap – se her.