Slutter i Halden kommune

Veronica Aam gir seg som direktør for helse og mestring etter åtte år.

- Det er kjent at helse og mestring har økonomiske utfordringer og det har i det siste vært en krevende brukersak. På bakgrunn av disse utfordringene har Veronica Aam tatt initiativ til å finne en løsning som kan gi Halden kommune nødvendig arbeidsro for å komme videre. Aam og jeg har blitt enige om at den beste måten å få til det, er at hun gir seg som direktør, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

Halden kommune og Veronica Aam har derfor inngått en avtale om at Aam slutter i stillingen som direktør helse og mestring.

- Veronica har vært direktør for et av de største og tyngste kommunalområdene. Hun har hatt en av Halden kommunes synligste roller helt siden 2015, og hun har måttet fronte mange krevende saker. Veronica har lagt ned en stor innsats for å løfte helse og mestring i disse årene, sier kommunedirektøren.

Det er mye som er skjedd innen helse og mestring i Halden i den tiden Aam har vært direktør. Det er bygd og satt i drift ett av Norges mest moderne sykehjem. Halden har fått et nytt og flott helsehus og tjenestene er gjennomgående rustet opp til nytt nivå. På toppen av drift og utvikling, har kommunalavdeling for helse og mestring både håndtert koronapandemien lokalt og det nasjonale oppdraget med testing på grensen.

- Åtte år er lenge i en slik direktørstilling. Veronica har fått til mye bra for Haldens innbyggere og vil bli savnet av mange i organisasjonen. Nå ønsker vi henne lykke til videre, sier kommunedirektøren.

- Jeg er takknemlig for alt jeg har vært med på, hva vi har fått til og alle menneskene jeg har fått jobbe sammen med. Jeg er stolt av teamet mitt, en fantastisk gjeng med dedikerte og dyktige mennesker som jobber hardt for innbyggerne i Halden. Vi har innført nyskapende løsninger, rustet opp helsetjenestene og bygd opp kompetanse og fag internt i organisasjonen. I tillegg har vi vært vel så mye byggherrer disse årene, med nye sykehjem, boliger og aktivitetssenter. Engasjementet mitt for Halden kommune, og helsetjenestene er ikke over, og jeg vil fremover følge med fra sidelinjen, sier Veronica Aam.

Aam, som er advokat av utdanning, begynte i Halden kommune i 2011 som kommuneadvokat før hun tiltrådte som direktør for helse og mestring i 2015.

- Hva jeg skal gjøre fremover, har jeg ikke tatt stilling til ennå. Først skal jeg avvikle noe ferie og bruke litt tid på andre ting, men jeg er advokat av utdanning og føler fortsatt en sterk tilhørighet og engasjement til dette yrket, sier Aam.

Veronica Aam fratrer som direktør 15. oktober. Hun har deretter tre måneders oppsigelsestid og er tilgjengelig for kommunedirektøren i den perioden. Hun vil også ta ut opptjent ferie i løpet av oppsigelsesperioden.

Stillingen som direktør helse og mestring vil bli utlyst på ordinært vis i løpet av høsten. For en overgangsfase vil det være nødvendig å ha på plass en midlertidig direktør, og det er et mål at en person skal konstitueres i denne stillingen i løpet av få dager.