Smart City-seminar i USA

I et digitalt seminar skal Halden kommune sammen med haldenbedriftene eSmart Systems, IFE og Airmont presentere sin satsning på Smart City.

Som eneste kommune var Halden kommune i mars 2019 invitert sammen med noen av kommunens fremtredende bedrifter innenfor digitalisering og Smart City til Minneapolis til et fysisk seminar, men reisen ble kansellert på grunn av pandemien. Dette digitale seminaret er en foreløpig erstatning.

Norwegian Honorary Consulate General i Minneapolis har invitert delegasjonen fra Halden til å dele sine erfaringer fra et digitalt ståsted med deltagere på webinaret i USA.

Det er en utflyttet haldenser, nå bosatt i Minnesota, Honorær generalkonsul Eivind Heiberg, som vil ønske velkommen til seminaret og introdusere den enkelte organisasjon og foredragsholder.

Smarte løsninger

Bilde av leder for Innovasjon og Smart City. Øyvind Stokseth  - Klikk for stort bildeØyvind Stokseth, leder Innovasjon og Smart City Lisa Gustavsen

- Vi er blitt informert om at publikum på dette seminaret hovedsakelig blir folk fra Midtvesten, som enten har interesse for Norge, som for eksempel norskamerikanere og nordmenn, eller personer som er interessert i Smart City-tematikk, sier Øyvind Stokseth, leder for Innovasjon og Smart City.

Stokseth skal åpne den timen nordmennene har fått til rådighet med å gi eksempler på det Halden kommune arbeider med av smarte, digitale løsninger. Deretter får kommunedirektør Veronica Aam ordet og skal fortelle om den virtuelle korttidsavdelingen. Hilde Wold fra Smart Innovation vil deretter gi publikum en rask innføring i kommunens matsvinn-prosjekt.

Petter Kvalvik fra IFE vil fortelle om storsatsingen My Digital City, Ole Gabrielsen fra Airmont vil presentere firmaets spennende løsning for smart skorsteinsovervåkning mens Knut Gustavsen fra eSmart Systems vil presentere firmaets suksessfulle løsning for inspeksjon av høyspentmaster.

Når ut til mange

- Dette er et spennende fora. Det norske generalkonsulatet har bedt andre honorære konsuler rundt omkring i USA om å spre informasjon om seminaret så det kan i praksis komme med folk fra hele landet. Norwegian American Chamber of Commerce og Minnesota Trade Office, som er en arm av State of Minnesota, vil også dele informasjon om webinaret i sine kanaler, og de når mange i næringslivet, forteller Stokseth.