Solsikker i solidaritet

Haldens bønder ønsker å vise sin sympati for det ukrainske folket, og for de ukrainske bøndene spesielt.

- Våre yrkessøstre og -brødre i Ukraina er denne våren i en svært vanskelig situasjon der de gjør hva de kan for å dyrke jorda, samtidig som landet er i krig og bombene faller, sier medlemmer i våre lokale bondelag .

Over hele Østfold har det denne våren blitt sådd solsikker i solidaritet med Ukraina. Ukraina er en stor produsent av solsikker, og solsikken er deres nasjonalblomst. Bondelagene i Halden kjøpte inn såfrø, der overskuddet av frøsalget går til Røde Kors’ arbeid i det krigsherjede landet. Østfold Bondelag stod for salget av såfrø, som til sammen ga et overskudd på 15.000 kr til hjelp i Ukraina.

En del av såfrøet har blitt til solsikkeplanter som nå settes ut i Halden i samarbeid med parkvesenet i kommunen.

- Vi henvendte oss til Irene i parkvesenet, som umiddelbart sa ja! Plantene settes i større kasser som plasseres ut i Halden sentrum. Solsikkene vil komme i blomst på ettersommeren, og være vårt symbol på solidaritet med ofrene for den meningsløse krigen, forklarer Jon Stumberg i Idd Bondelag.

- Vi håper dette vil være et hyggelig innslag i bybildet for ukrainske flyktninger som har bosatt seg hos oss, og at Haldens befolkning vil glede seg over synet av de lysende små solene, sier representantene fra lokale bondelag.

Bondelagene i Halden har sammen med parkavdelingen sørget for å plante og plassere ut solsikker. Her representert ved Irene Østnes, Inger Kvisler, Patrik Kristiansen og Cato Fuglevig - Klikk for stort bildeIrene Østnes, Inger Kvisler, Patrik Kristiansen og Cato Fuglevig representerer kommunens parkavdeling og setter pris på tiltaket fra bondelagene. Lisa Gustavsen