Vil du bli meddommer eller skjønnsmedlem?

Vi trenger meddommere til Søndre Østfold tingrett, Borgarting lagmannsrett, Oslo og Østre Viken jordskifterett samt skjønnsmedlemmer.

Hvert fjerdeår skal kommunestyret i Halden kommune velge meddommere til tingretten, lagmannsretten og jordskifteretten.  Kommunen skal også fremme forslag om skjønnsmedlemmer – som skal oppnevnes av Østfold fylkeskommune.

Den nye valgperioden går fra 01. januar 2025 – 31. desember 2028.

Søk her

Hvis du ønsker å være meddommer til tingretten, lagmannsretten, jordskifteretten eller skjønnsmedlem i perioden 2025-2028, kan du melde din interesse ved å fylle ut opplysningene i dette skjemaet.

Innlogging til skjema skjer via ID-porten. Dette er fordi vi må være helt sikre på at det er du som registrerer deg fordi skjemaet inneholder fødselsnummer.

Hva er meddommer?

Meddommere (lekdommere) er innbyggere som er med på å ta avgjørelser i rettssaker. En meddommer er altså en ikke juridisk utdannet person. Som meddommer kan du regne med å bli innkalt 1 – 3 saker per år. De fleste rettssakene varer fra én til tre dager, enkelte saker kan vare noe lengre.

Vervet som meddommer er en samfunnsplikt, og vanligvis får du fri fra jobb for å utføre vervet. Hvis du taper arbeidsfortjeneste, gis det erstatning for dette.

Som meddommer i tingretten er du en av to meddommere som skal dømme i rettssaker, sammen med en fagdommer.
Som meddommer i lagmannsretten er du en av fire meddommere som skal dømme i rettssaker, sammen med tre fagdommere.

Det er ønskelig at meddommere i jordskifteretten også foreslås som skjønnsmedlem.

Hvem kan være meddommer?

Domstolloven stiller visse krav til hvem som kan velges til meddommer, som meddommer i Halden kommune må du:

• Være bosatt i Halden kommune
  • Kunne snakke og forstå norsk
  • Være norsk statsborger eller nordisk statsborger, eller ha stått registrert i folkeregistret som bosatt i Norge de siste tre årene.
  • Når valgperioden starter må man være mellom 21 og 70 år – for skjønnsmedlemmer er det ingen øvre aldersgrense, men en øvre grense på 70 år er ønsket som veiledende fra domstolene.
  • Ha stemmerett, samt stå innført i folkeregistret i Halden kommune på valgdagen
  • Godkjent vandel – det vil derfor bli foretatt en vandelsvurdering av aktuelle kandidater. Se krav til vandel her.
  • Det er en fordel om meddommere og skjønnsmedlemmer har alminnelig god digital kompetanse.
  • Enkelte yrkesgrupper kan ikke velges som meddommere, mer informasjon om dette finner du her.

De som velges skal være vanlige innbyggere som er godt skikket til verbet. Meddommerutvalgene skal bestå av like mange kvinner og menn, og skal være sammensatt slik at de representerer et gjennomsnitt av befolkningen. For å sikre bredde i utvalgene skal det blant annet tas hensyn til alder, etnisk bakgrunn og kultur.
Meddommere og skjønnsmedlemmer er folkevalgte, og velges av kommunestyret.

Hva er et skjønnsmedlem?

I hvert fylke skal det være et utvalg av skjønnsmedlemmer som oppnevnes av fylkestinget etter forslag fra tingretten og kommunestyret.

Både jordskifteretten, tingretten og lagmannsretten kan ha behov for skjønnsmedlemmer. Utvalget med skjønnsmedlemmer er felles for lagmannsretter, tingretter og jordskifteretter.

Skjønnsmedlemmer brukes i spesielle saker hvor det skal utøves skjønn, for eksempel verdifastsettelse av fast eiendom i forbindelse med en ekspropriasjonssak. Disse sakene reguleres av skjønnsprosessloven.

Domstoladministrasjonen har satt sammen liste over ønsket fagkompetanse skjønnsmedlemmer bør ha og plasseres i følgende kategorier:

• Landbruk
  • Skogbruk
  • Arealplanlegger
  • Eiendomsutvikler
  • Entreprenør
  • Megler
  • Takstmann
  • Revisor/økonom
  • Fast eiendom – eksempel på kompetanse kan være matrikkellov og/eller plan- og bygningsrett fra offentlig forvaltning, planlegging av kommunalteknikk eller ulike veier, anleggsgartnere med mer.
  • Annet – kan være for eksempel jakt og fiske, fiskeri og havbruk, dyrehelse med mer.

Det er ingen øvre aldersgrense for vervet som skjønnsmedlem, men man bør helst være yrkesaktive, og man bør være i stand til delta på befaring, i enkelte saker i ulendt terreng.

Informasjon om de ulike typer meddommere og skjønnsmedlem

Mer informasjon finner du her:

Her finner du praktisk informasjon om vervet som meddommer.

Mer informasjon om det å være meddommer finner du på domstol.no

Eventuelle spørsmål kan rettes til politisk sekretariat på e-post: ps@halden.kommune.no