Vil du være med og teste ut deling av elbilladere?

Da har du nå mulighet til å være med i et prosjekt hvor vi skal se på hvordan haldenserne og Halden kommune kan dele på bruken av ladepunkter for elbil.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Halden kommune er opptatt av å utnytte de ressursene vi har på en måte som kan gagne flere. Fra før har vi etablert bildeling med Smart City-bilene. Nå ønsker vi også å teste ut om det fungerer å dele på ladepunktene til kommunen når kommunens egne biler ikke benytter disse.

Sammen med firmaet ChargeBnB ønsker vi at innbyggere skal kunne utnytte de ledige ladestasjonene våre og lade bilen sin til en grei pris.

Lade i sentrum eller ved Låby skole

Nå trenger vi deltakere som har lyst til å bli med i et testprosjekt som skal se på muligheten for å dele på kommunens ladepunkter. Prosjektet er spesielt rettet mot de som har elbil, men som ikke har tilgang på eget ladepunkt.

Testperioden starter 27.april 2022 og de laderne som er avsatt til prosjektet er i Larsenhagen og ved Låby skole. Ved oppstart finner du informasjon ved de aktuelle laderne.

Fristen for å melde din interesse til å delta i testperioden er 25.april 2022. Bli med ved å fylle ut skjemaet under.

Meld deg på for å teste laderdeling

Samarbeid til felles nytte

ChargeBnB står bak en delingsløsning som er bærekraftig og fremtidsrettet. De har mottatt flere priser for sitt innovative arbeid. Halden kommune samarbeider med ChargeBnB og det er deres app som blir brukt til laderdelingen.

På sine nettside skriver ChargeBnB «Vår løsning gjør våre kunder i stand til å være en del av en bærekraftig fremtid, og vi er stolte av å samle et økosystem for å gjøre en forskjell ved utslippsfri transport.»

For å få et godt grunnlag i testperioden trenger vi 20 – 25 elbileiere som ønsker å teste tilbudet i en måned.

For å delta i prosjektet må du

• melde din interesse ved å fylle ut skjemaet
  • laste ned en app
  • lade bilen din i Larsenhagen eller ved Låby skole

Det er ingen forpliktelser forbundet med deltagelsen og det er derfor ikke noe minimum eller maksimum på antall ladinger for deltagerne i testperioden. De som blir valgt ut til å delta i prosjektet blir kontaktet og får informasjon om testprosjektet og hvordan de bruker appen.

Fordelen din er at du får mulighet til å lade elbilen din til en pris á 1,50 per kWh.

Det er en forskjell på de to teststedene:

Det er viktig å merke seg at i Larsenhagen må du også betale for parkering på lik linje med alle andre. Men til din fordel som testdeltager blir parkeringsavgiften automatisk trukket fra prisen du betaler i strøm når du lader.

På Låby er det gratis å parkere og du betaler prisen det er for å lade i den tiden du står der.

Du bruker appen til ChargeBnB for å starte ladingen, og ved ladepunktene står det gode forklaringer på bruken.

Hensikten med prosjektet er å se om ordningen fungerer slik at flere ladere eventuelt kan inkluderes i løsningen på et senere tidspunkt.