Om prosjektet Digital inkludering

Om prosjektet Digital inkludering

Prosjektet Digitalt inkludering er et samhandlingsprosjekt hvor kommunene Asker, Indre Østfold, Rakkestad og Halden kommune samarbeider. Asker kommune er vertskommune

Finansiering

 Vi søkte penger hos Kommunal- og distriktsdepartementet om tilskudd til økt digital deltagelse og kompetanse i 2023, og fikk totalt kr 500.000,-. Vi søkte om  kr 1.500.000,- - se søknaden under

I paksis betyr det at det ikke er mulig å gjennomføre alle aktivitetene vi har beskrevet i søknaden.

Søknaden kan du lese her

Dette er en bekreftelse på at Kommunal- og distriktsdepartementet har mottatt deres søknad om tilskudd til økt digital deltakelse og kompetanse i 2023.

Vi har registrert følgende opplysninger:

Navn på søker : Asker kommune
Organisasjonsform : Kommune
Organisasjonsnummer(2) : 920 125 298
Kontaktperson : Frid Feyling
E-postadresse : frid.feyling@asker.kommune.no
Telefonnummer : 92832050
Er søknaden utarbeidet på vegne av flere søkere? : Ja
Hovedansvarlig og navn på alle deltagere i prosjektet :
Vertskommune – hovedansvarlig for gjennomføringen av prosjektet Asker kommune • Frid Feyling • frid.feyling@asker.kommune.no • mobil 92832050

De andre deltagende kommunene

Indre Østfold kommune • John Andrew Firing • john.andrew.firing@io.kommune.no • mobil 48048540 Rakkestad kommune • Kåre Kristiansen • kare.kristiansen@rakkestad.kommune.no • mobil 99692991 Halden kommune • Karine Engebretsen • Karine.engebretsen@halden.kommune.no • mobil 91753588

Tittel på prosjektet/ tiltaket

Digital inkludering

Beskrivelse av prosjektet

Den nye digitale hverdagen er utfordrende for flere av våre innbyggere. Mange er helt uten digital kompetanse. Utfordringene øker ettersom digitaliseringen av samfunnet øker. Mangel på digital kompetanse skaper digitalt utenforskap. Dette prosjektet har som overordnet mål å snu utenforskap til Digital inkludering. Deltagerne i vårt prosjekt har allerede flere veiledningstilbud vi ønsker å bygge videre på og dele erfaringer med andre kommune:

• Samskapingsprosjektet Digitalt utenforskap der vi har samarbeid med Seniornett, Digihjelpen, NAV, Halden videregående skole, Frivilligsentralen, Pensjonistforbundet, bibliotek, banker (Halden)

• Etablert Digihjelpen (alle kommuner)

• Etablert e-sportsenter, Bookingløsning for veiledning, Datahjelp for vettskremte (Indre Østfold kommune - IØK)

• Formalisert samarbeid og kursvirksomhet med Seniornett (Asker) I vårt arbeid har vi enkelte utfordringer som er sammenfallende i de forskjellige kommunene. Våre erfaringer er at de som kjenner til våre veiledningstilbud er svært fornøyde, men at vi fremdeles ikke når alle som trenger det.

Vi vil hente ut det beste fra de forskjellige kommunene. Kanskje må vi også tenke helt nytt? Vi har mange spørsmål vi trenger svar på. Ved å samle vår erfaring, kunnskap og kanskje uttesting av nye veiledningstilbud, vil vi kunne utarbeide «maler» for gode permanente veiledningstilbud. Kommunene i dette prosjektet er alle medlemmer i DigiViken. Vi vil bl.a. dele resultater fra dette prosjektet på deres plattformer (f.eks. Teams, web og fagpåfyll) og via Digihjelpen. Det gjør at mange kommuner vil få glede av vårt prosjekt. De deltagende kommunene har forankring på ledernivå. Det forventes at fast drift videre gjøres innenfor eksisterende organisasjoner.

I etterkant av gjennomført prosjekt vil vi forvente å ha følgende permanente tilbud på plass:
• Vi har funnet beste praksis på hvordan nå ikke digitale innbyggere
• En bookingløsning i drift
• Etablert et fast veiledningsteam
• Inngått en forpliktende avtale med frivilligheten
• Tilby et variert veiledningstilbud tilpasset den enkeltes behov

Prosjektleder

Kommunen har mange frivillige som ønsker å tilby sine tjenester. Utfordringen er å koordinere de som ønsker å bidra og ikke minst organisere tilbud som skal gis. Vi har behov for en prosjektleder i 100% stilling i prosjektperioden som kan hjelpe oss slik at vi kan koordinere permanente veiledningstilbud og lede prosjektet. Videre fast drift forventes å gjøres i eksisterende organisasjoner. I tillegg til deltagende kommuner i dette prosjektet blir det viktig med samarbeid med frivilligheten, Seniornett, Pensjonistforbundet og videregående skoler (som for eksempel Livsglede for eldre) Vi har følgende problemstillinger vi ønsker å se mer på:

Rekruttering

Vi hadde forventet at flere ville benytte de veiledningstjenestene som vi allerede tilbyr, enn det som har blitt resultatet så langt.

Hvorfor?

• Hvordan rekruttere innbyggerne som trenger opplæring? Hva har vi erfart fungerer og hva fungerer ikke?
• Hvilke kommunikasjonskanaler skal benyttes for å nå dem som virkelig trenger opplæring og veiledning? Annonser i lokalavis, papirreklame, via pårørende som er i digitale kanaler eller noe helt annet?
• Enkelte synes det er flaut å innrømme at de faller utenfor. Hva skal vi gjøre for å lage arena hvor opplæring og veiledning ikke blir noe som innbyggerne skjems for å delta i?
Temakvelder på medlemsmøter eks. i Pensjonistforeningen? Veiledningstilbud
• Hva slags veiledningstilbud ønsker egentlig innbyggerne? Eller er det «kurs» de ønsker?
• Er det behov for veiledningstilbud innen tema vi ikke har tenkt på?
• Foregår veiledning på feil måte eller kanskje på feil sted?

 

Vi skal benytte kursmateriell fra Digidel

Bestill en veileder

  • Innbyggere med behov for digital hjelp, som å fylle ut søknadsskjemaer, bestille timer, billetter, o.l. får mulighet til å bestille en veileder som setter av god tid.
  • Veiledningene kan finne sted på innbyggertorgene, eller på bibliotekene.
  • En gruppe ansatte får i oppgave å gi veiledningen, som finner sted på bestemte tidspunkt. Der det er nødvendig, kan det trekkes inn relevante instanser i kommunen som velferdsforvaltning, hjelpemiddelsentralen, hjemmetjenesten, NAV, barne- og familieenheten, frivilligsentralen og skatteetaten.

Behov

Ifølge SSB er det ca 600.000 i Norge som sliter med digitalt utenforskap. Prosjektet vårt handler om digital inkludering av disse.
• Alder og arbeidsstatus har betydning for digital utenforskap
• Lite integrerte utenlandske kvinner er sårbare – også digitalt
• Ungdom vet hvordan, men vet ikke hvor

  • Digital inkludering for barn og unge dreier seg hovedsakelig aktiviteter som inspirerer til digital deltakelse og utfoldelse gjennom tilgang på øvelser i forskjellige digitale verktøy og teknologier.
  • Lav byråkratisk kompetanse hos yngre

• Tillit er viktig for digital deltakelse
• Bruk av digitale helsetjenester – livsmestring, bidra til at folk bor hjemme lengre Kilder:
• Digital sårbarhet - SSB
• Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse – Kompetanse Norge

Mål

Hovedmålet er å øke digital inkludering i de deltagende kommunene ved å:
• ha en Prosjektleder som kan koordinere aktivitetene i de deltagende kommunene
• å videreutvikle veiledningstilbud til alle aldersgrupper
• tilby veiledningstjenestene på en slik måte at vi rekrutterer dem som har behov
• tilby en bookingsløsning for veiledningstjenester – bestill en veileder
• lage en mal for beste praksis for digital inkludering som kan deles nasjonalt via Digihjelpen

Forventet antall brukere 

• Vi antar at antall ansatte i de deltagende kommunene som vil få kompetanseheving er:

  • Ca 120 ansatte i kommunene
  • Deltagere fra Seniornett, Frivilligsentralen, Pensjonistforbundet

• Antall kommuner som vil få tilgang til utarbeidede maler er:

  • Alle kommuner i Norge

• Antall brukere/innbyggere som vil få tilgang til veiledning gjennom dette tiltaket:

  • I teorien alle som har behov for veiledning og bistand
  • I de deltagende kommunene ca 183.000 innbyggere. § 14% av disse kommer i gruppen Ikke eller svake digitale brukere ca 26000 innbyggere (Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse – Kompetanse Norge)

Søknadsbeløp

1500000

Budsjett

  • Aktivitet Tilskudd Egeninnsats
  • Prosjektleder, 100% stilling 900 000
  • Opplæring av ansatte, kursholdere og vikarer 200 000
  • Bevertning til kursdeltakere 80 000
  • Markedsføring og mal for veiledningstilbud 270 000
  • Anskaffelse og implementering av bookingløsning 200 000
  • Tidsressurser og lokaler 1 300 000
  • Totalt 1 500 000 

Tidsplan

  • Oppgave. Kommentar.Frist

 

  • Ansette en prosjektleder. En prosjektleder er avgjørende når det gjelder å koordinere våre oppgaver i prosjektet. Februar 2023
  • Etablere arbeidsgrupper Deltakere fra alle kommunene i prosjektet Februar 2023
  • Sammenstilling av erfaringer. De deltagende har mye erfaring som skal deles Første halvår 2023
  • Utarbeide felles maler for rekruttering og veiledningstilbud Hvordan rekruttere innbyggerne som trenger opplæring? Hva slags veiledningstilbud ønsker og trenger egentlig innbyggerne? Andre halvår 2023
  • Utprøving og testing Maler og forskjellige løsningsforslag Andre halvår 2023
  • Implementere felles mal i drift Vi må teste og prøve ut utarbeidet mal før vi deler dem nasjonalt Første halvår 2024
  • Offentlig støtte(2) : Ingen