Flytter legesenter til Stangeberget

Når det nye Helsehuset er ferdig bygget om til høsten, vil bygningen på Stangeberget også inneholde et legesenter.

Her blir det inngang til legevakt og Stangeberget legesenter Halden kommune

Halden kommune bygger om Helsehuset som troner på toppen av Stangeberget med byens flotteste utsikt

Nettopp navnet Stangberget vil bli mer synlig når Helsehuset blir ferdig. I Jacob Blochs gate i Halden sentrum har Kommunelegekontoret hatt sine lokaler i mange år. Når Helsehuset er ferdig til høsten, skal virksomheten flyttes dit. I tillegg til å få splitter nye lokaler tett på andre helsetjenester, vil legekontoret få nytt navn.

– Kommunelegekontoret bytter navn til Stangeberget legesenter når virksomheten flytter inn i nye lokaler i Helsehuset høsten 2022. Det har vært en lang og rik tradisjon for å tilby helsetjenester på Stangeberget, og i Halden kommune er vi glade for å kunne løfte fram dette stedsnavnet på nytt, sier kommuneoverlege Kjersti Gjøsund.

Fire fastleger

Kommunelegekontoret og vaksinasjonskontoret var tidligere samlokalisert med kommunens helseadministrasjon, inkludert kommuneoverlegene. I dag er imidlertid Kommunelegekontoret et fastlegekontor på lik linje med de øvrige fastlegekontorene i byen.

Det er fastlegene Jan Friedl, Oleksandr Alokhin, Thore Adler Nilsen og Zoltan Karosi som jobber ved senteret som snart skal hete Stangeberget legesenter. Som andre fastleger har de egne lister over faste pasienter som de følger opp. Den eneste forskjellen er at fastlegene ved dette legesenteret er ansatt i kommunen.

- Et navnebytte kan bidra til å gjøre det tydeligere at dette er et vanlig legesenter. I tillegg vil et nytt navn gjøre det enklere å forstå hvor dette legesenteret holder til, sier Gjøsund.

Legesenter og legevakt i samme lokaler

Denne illustrasjonen viser inngangspartiet til legevakt og Stangberget legesenter, slik det skal bli. På høyre side av helsehuset ses ambulansegarasje. Halden kommune

Stangeberget legesenter og kommunens vaksinasjonskontor skal flytte inn i helt nye lokaler i totalrehabiliterte Helsehuset. Legesenteret, som har åpent på dagtid, vil benytte de samme lokalene som legevakten skal benytte på kveldstid.

- Når legesenteret og vaksinasjonskontoret flytter inn i de nye lokalene på Helsehuset sammen med legevakten, vil dette bli et kvalitetsløft for både pasienter, helsesekretærer, sykepleiere og fastleger, sier kommuneoverlegen.

Samlokalisering av Stangeberget legesenter og legevakt er et viktig tiltak for å sikre kompetanse og økonomisk bærekraft fremover. Målet er å få til bedre plassutnyttelse ved å samordne to tjenester som er i behov av like arealer og utstyr, og som for det meste opererer til ulike tider av døgnet. Dette gir fleksibel bruk av kontorer og reduserer behov for administrative arealer. Ved samlokalisering av tjenester og styrket faglig innhold, vil kommunen være bedre rustet til å videreutvikle helsetjenestene i tråd med Samhandlingsreformen og Stortingsmeldingen "Leve hele livet.

Les om “Leve hele livet”.

Helsehuset tidlig i ombyggingen. Uteområdet er i stor grad klart nå. Halden kommune