Nå starter byggearbeidet inne på Helsehuset

Onsdag signerte kommunedirektøren og NCC kontrakten som gir klarsignal for den innvendige byggestarten på Helsehuset. Som planlagt skal det ombygde helsehuset stå klart høsten 2022.

Helsehuset bygges om: Kommunedirektør Roar Vevelstad (t.v.) og Roger Nygård i NCC signerer avtalen om bygging. Henrik D. Meyer

Hvis man har vært i nærheten av helsehuset på Stangeberget de siste månedene, så har man sett stor byggeaktivitet. Et nytt parkeringshus er nå kommet langt på vei, det er boret en rekke brønner for bergvarme og det pågår mye arbeid med å skape nødvendige uteområder for et nytt helsehus med legevakt. Det arbeidet utføres av lokale Øst AS.

Godt samarbeid og grundig planlegging

Samtidig har det ikke pågått byggearbeider inne i selve helsehuset ennå, men det har vært stor aktivitet der likevel.

De siste fire månedene har entreprenøren NCC og Halden kommune hatt en samspillprosess der man sammen går grundig gjennom bygget. Slik finner man sammen de beste tekniske løsningene, slik at kommunen får mest mulig helse for pengene. På denne måten reduseres også mulighetene for overraskelser og det blir enklere å finne gode løsninger sammen.

Nå er forberedelsene ferdig og onsdag kunne derfor kommunedirektør Roar Vevelstad og Roger Nygård, leder for NCCs byggvirksomhet i Norge, signere kontrakten som gjør at selve ombyggingen nå kan starte.

— Vi har hatt et veldig godt samarbeid med NCC gjennom hele denne første samspillsfasen. At vi nå kan signere avtalen som skal gi oss et topp moderne helsehus i Halden – det er en merkedag, sier prosjektleder Ingar Orud i Halden kommune.

Helsehuset bygges om: Parkeringshus sett ovenfra Henrik D. Meyer

Ny type kontrakt

Det er første gangen Halden kommune utfører et byggeprosjekt med en slik samspillsentreprise. Begge parter er enig i at det er en kontraktsmodell som har fungert godt.

— Gjennom en svært vellykket samspillsfase har Halden kommune, NCC og andre samarbeidspartnere gjennomført en konstruktiv og vellykket prosess. Nå starter vi opp rehabiliteringsarbeidet og vi forventer at prosjektet overleveres Halden kommune som planlagt i august 2022, sier Roger Nygård, leder for NCCs byggvirksomhet i Norge.

Først riving, så oppbygging

Innendørs skal det meste nå rives ut, slik at det i hovedsak er betong som står igjen. Det arbeidet starter nå. Deretter skal alt bygges opp igjen i alle etasjene slik at bygget fremstår som et moderne helsehus.

— Det har vært mye jobbing både ved skrivebordet og i området utenfor Helsehuset til nå. Nå blir det godt å komme i gang med ombyggingen av selve helsehuset. Jeg ser fram til et fortsatt godt samarbeid med NCC i denne utførelsesfasen. Nå skal vi sammen jobbe videre for at de første haldenserne kan flytte inn i et nytt helsehus i september 2022 – som planlagt, sier prosjektleder Orud i Halden kommune.

Helsehuset bygges om: Innvendige vegger er klargjort for riving. Henrik D. Meyer

Store rom – bedre arbeidsforhold

Etter oppgraderingen skal det fortsatt være sengeavdelinger med 65 plasser på helsehuset. 20 av disse skal være i 5.etasje og de øvrige 45 nye pasientrom fordeles på 2., 3. og 4. etasje. Pasientene får store rom med egne bad, to mindre stuer og spiserom/kjøkken med utgang til glassveranda. Også personalet vil få gode arbeidsforhold og mange vil nok også sette stor pris på at ventilasjonen blir noe helt annet enn tidligere.

Bygget skal oppgraderes blant annet med moderne varmeløsning og teknologi for moderne helseløsninger. Legevakt og kommunelegekontor skal etableres i sydenden av bygget, så på den enden av bygget blir det et lite påbygg.

Bygget som skal rehabiliteres har et samlet areal totalt (BTA) på 6.000 kvadratmeter.

Se dette byggeprosjektets nettside her

Helsehuset bygges om: Her kommer innkjøringen for ambulanser. Henrik D. Meyer