Rusmiddelpolitisk handlingsplan for Halden kommune 2020-2024

1 Bakgrunn og organisering av arbeidet

Bakgrunn

Innenfor alkohollovens rammer er kommunene gitt et stort ansvar og frihet til å utforme sin egen lokale alkoholpolitikk. Kommunens forvaltning av alkoholloven er et viktig virkemiddel for å fremme folkehelse. Planens hovedformål er å sikre systematisk arbeid med rusforebyggende tiltak og skjenkepolitiske tiltak. Halden kommune har valgt en annen innretning på planverket på dette området enn det de fleste andre kommuner har valgt.

Kommunen har valgt å ha strategiene for rusmiddelpolitikken i en egen plan, «rusmiddelpolitisk handlingsplan» som i stor grad omhandler bevillingsreglement og tiltak som ikke direkte handler om tjenesteyting, mens det som omhandler tjenesteytingen er nedfelt i «Rus og psykiatriplan for Halden kommune». Erfaringen er at planverket sikrer både reglementer og tjenesteyting på området og at den dekker behovet

Hovedutvalg for helse, omsorg, sosialtjenester og inkludering fattet den 07.02.2020 vedtak om å opprette en politisk arbeidsgruppe for revidering og utarbeiding av rusmiddelpolitisk handlingsplan.

Organisering av arbeidet
Hovedutvalg: Vara:
Anders Wingren, R (leder) Cato Lettenstrøm, AP
Heidi Raude, V Solveig Vitanza
Simen M. Gundersen Dagfinn Stærk, Krf

Gun Klever fra administrasjonen har deltatt som sekretær.

Følgende instanser/personer har bidratt med informasjon til planarbeidet:

Ann- Charlott Kinblad, Nav-veileder med arbeidssted Halden VGS
Henrik Martinsen, rustjenesten
Lena Eriksen, SLT koordinator
Linda Skauge Antonsen, helsesykepleier i Halden kommune, arbeidssted Halden VGS
Linn Rokke Andersen, leder for kommunale ungdomsklubber
Ole Jacob Stensvik, sosiallærer Rødsberg ungdomsskole
Ungdomsrådet i Halden
Åse Sivertsen, Kim Grønnerød og Gøran Kjeldsen i politidistrikt øst, Halden politistasjonsdistrikt