Rusmiddelpolitisk handlingsplan for Halden kommune 2020-2024

4. Mer forpliktende samhandling
  5. Tilgjengelige tjenester og sosial inkludering

Folkehelse

Blant de viktigste virkemidlene for å forebygge alkoholrelaterte skader er restriksjoner på tilgjengeligheten av alkohol. Tilgjengeligheten påvirker totalforbruket i befolkningen, som igjen har betydning for omfanget av risikofylt
alkoholbruk, som i sin tur påvirker omfanget av helsemessige og sosiale skader.

Lavere forbruk av alkohol og andre rusmidler i befolkningen fører til en betydelig folkehelsegevinst og bidrar til å minske sosial ulikhet i helse. Kommunen har flere virkemidler for å bidra til reduksjon, spesielt når det gjelder alkohol.

Alkohol- og narkotikabruk er blant de viktigste risikofaktorene for helsetap og tidlig død i befolkningen.

Tiltak som effektivt reduserer rusmiddelbruk i befolkningen, vil følgelig gi en betydelig folkehelsegevinst og bidra til å minske sosial ulikhet i helse.

Bedre kvalitet og økt kompetanse

Helsedirektoratet har i samarbeid med Kompetansesenteret for rus Øst (KoRus Øst) utviklet e-læringsverktøyet Ansvarlig vertskap. Dette kurset handler om å bidra til et trygt og hyggelig uteliv ved ikke å skjenke mindreårige eller åpenbart påvirkede gjester.

Kurset gir kunnskap om regelverk og situasjonshåndtering som er nyttig for de som jobber i utelivsbransjen.
Halden kommune mener dette e-læringskurset gir bevillingshaverne enda mer kunnskap og kompetanse om sitt ansvar og sine plikter, og det bør vurderes å stille et tilleggskrav fra neste bevillingsperiode om at andre ansatte som skjenker alkohol, i tillegg til styrer og stedfortreder på skjenkestedet må ha gjennomført e-læringsprogrammet Ansvarlig vertskap.

Pris pr. 2020 er kr.300,- per person og kr.200,- per person dersom fire eller flere fra en arbeidsplass deltar. Ordningen er vedtatt i bevillingsreglementet og implementeringen må gjøres på en god måte.

Regulering av tilgjengelighet av rusmidler

Det skal være et felles ansvar mellom bevillingsmyndighet, bevillingshavere og andre aktører som har sitt virke opp mot utelivet, å opprettholde et trygt uteliv i byen og at alkoholomsetningen finner sted i samsvar med gjeldende lovverk og kommunale vedtak.

Mer forpliktende samhandling

Nedre Glommaregionen har innført ordningen «MAKS uteliv» med god effekt. MAKS står for Myndighet, Ansvarlighet, Kontroll og Samarbeid. Ordningen er et samarbeid mellom politi, kommune og bevertnernæringen.
Halden kommune bør innføre samme ordning for å jobbe målrettet i et samarbeid med bevertnernæringen og politiet for å gjennomføre «ansvarlig vertskap i praksis»

Målet er at det skal være hyggelig og sosialt og ingen skal bli overstadig beruset på utestedene i byen. Ordningen er innført med god effekt I Nedre Glomma regionen. Trivselen har økt og omsetningen har ikke gått ned.

Tilgjengelige Tjenester og sosial inkludering Halden kommune har utarbeidet en egen plan for tjenesteområdet rus og psykiatri. Denne planen inneholder blant annet mål og strategier for tjenester til personer som har utviklet et rusproblem. Planen omhandler tiltak for både behandling og støtte. Tiltak som er rettet direkte mot tjenestemottakere blir derfor ikke tatt med i rusmiddelpolitisk handlingsplan.

Plan for rus og psykiatritjeneste i Halden kommune

Det skal utarbeides en ny rus og psykiatriplan, ny kulturplan og en ny helse og mestringsplan i planperioden. I disse planen bør det innarbeides flere forebyggende tiltak som kan bidra til å forebygge rusbruk, særlig blant unge. Et gjennomgående tema i informasjonsinnhentingen til denne planen var ungdom som savner trygge møteplasser i helgene.

Statistikken viser at den gruppen som drikker mest alkohol er godt voksne Forebyggende arbeid for denne gruppen bør ses på. For eksempel bør man gi råd til de som bruker medisiner sammen med alkohol slik at de blir klar over farene ved dette. For den andelen som drikker så mye alkohol at de defineres som alkoholikere kan det bli ekstra krevende dersom de får plass i en kommunal institusjon når de blir gamle. Alkoholbruk i institusjoner med 10 utfordringer knyttet til det, samt problematikk med alkoholdemens ses også i dag. Disse beboerne krever som regel en ekstra innsats med ekstra ressurser fra tjenesteapparatet.

Noen forebyggende tiltak bør starte tidlig, allerede i grunnskolen og det må være et tverrfaglig samarbeid mellom kommunalavdelingene i gjennomføringen av tiltakene. Samordning av kommunale tjenester i Halden kommune er nødvendig for å få et bedre rusforebyggende arbeid. Det er nødvendig å effektivisere arbeidet og ha flere samarbeidsarenaer, for eksempel mellom de ulike ungdomstilbudene, og det er nødvendig med en tettere dialogvirksomhetene imellom.

Halden kommune er opptatt av å hindre diskriminering av alle grupper og å sikre tilgjengelighet for alle. Det stilles krav om universell utforming av lokalene for nye bevertningssteder som søker om skjenkebevilling. Likestillings- og diskrimineringsloven gjelder, og Halden kommune har utarbeidet en egen strategi for universell utforming. Halden kommune følger opp regjeringens handlingsplan for universell utforming og har fokus på dette i alle planer.
Halden kommune har også søkt om å bli godkjent som et trygt lokalsamfunn, og i det ligger også et trygt sentrum.